Monday, May 31, 2010

Saat Yang Ditunggu-tunggu

Dah berape hari aku x dapat nk update blog ni sebab sibuk sgt dengan bermacam-macam keje...Hari ni aku masuk opis semula setelah 3 hari bercuti..dan aku x sabar sgt nk tunggu hari khamis sebab aku start cuti kawen pada hari kahmis tu hehe.....so kepada semua kwn2...doakan keselamatan aku ye...doakan selamat semua nya hingga selesai majlis aku...






Friday, May 21, 2010

Amalkan cara hidup sihat


Amalkan Cara Hidup Sihat (Kementerian Kesihatan)


Kunci untuk sihat sepanjang hayat
Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah mengamalkan cara hidup sihat : Kunci untuk kehidupan yang sihat adalah mengamalkan cara hidup sihat:
  • Makan secara sihat
  • Tidak merokok
  • Lakukan aktiviti fizikal
  • Belajar menangani stress
Faedah cara hidup sihat:
  • Meningkatkan status kesihatan anda
  • Mengurangkan risiko anda mendapat pelbagai penyakit seperti diabetes, serangan jantung, strok (angin ahmar) dan tekanan darah tinggi.
  • Membuat anda kelihatan dan berasa lebih baik
  • Membolehkan anda memiliki stamina dan keupayaan lebih untuk menikmati kehidupan..
Makan Secara Sihat
  • Nikmati pelbagai jenis makanan
  • Makan mengikut waktu yang teratur (Tiga waktu makan utama – sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam)
  • Pilihlah makanan harian berasaskan Piramid Makanan.
  • Pilih makanan yang rendah gula, garam dan lemak.
Tidak Merokok
Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda, mendapat lebih daripada 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, emfisima, penyakit jantung dan angina ahmar. Merokok boleh menjejaskan hampir semua organ dan tisu di dalam badan. Asap rokok mengandungi 4,000 bahan kimia iaitu 200 beracun dan 63 boleh menyebabkan kanser (karsinogenik). Kekal sihat! Gunakan kaedah yang betul untuk berhenti merokok:
  • Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok
  • Yakinkan diri
  • Buat nota peringatan
  • Katakan pada diri anda ‘Aku bukan perokok’
  • Tumpukan pada hari ini
  • Sentiada berfikiran positif
  • Dapatkan sokongan
  • Lawan keinginan untuk merokok
  • Gunakan Terapi Gantian Nikotin (NRT)
  • Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok:
Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok
    • Melengahkan-lengah
    • Minum banyak air
    • Menarik nafas panjang
    • Membuat sesuatu
    • Menjauhkan diri dari tempat orang merokok
    • Mengunyah sesuatu
    • Membasuh tangan
    • Mandi dengan kerap
    • Melakukan senaman regangan
    • Memohon doa
Lakukan Aktiviti Fizikal

Aktiviti fizikal merangkumi semua pergerakan badan yang menggunakan tenaga dalam kehidupan seharian seperti bekerja, berekreasi, bersenam dan bersukan. Hidup tidak aktif boleh mengakibatkan kegemukan dan meningkatkan risiko mendapat penyakit seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi, diabetes dan sakit sendi.

Lakukan aktiviti fizikal
  • Lakukan aktiviti fizikal ringan hingga sederhana sekurang-kurangnya 30 minit sehari: tempoh aktiviti ini boleh dijumlahkan sepanjang hari (sekurang-kurangnya 10 minit setiap kali)
  • Pilih aktiviti fizikal yang sesuai dengan anda

Kemarahan adalah satu masalah utama emosi akibat stres. Stres dialami oleh semua orang sama ada di rumah, sekolah atau tempat kerja. Stres, apabila keterlaluan, berpanjangan dan anda tidak ada kemampuan daya tindak akan membawa kepada kemarahan. 
Apa yang harus dilakukan apabila anda marah:
  • Menyedari yang anda sedang marah… Katakan: ‘Saya sedang marah!’
  • Bertenang...kira hingga sepuluh, tarik nafas panjang dan mengucap
  • Kenal pasti kenapa anda marah
  • Cuba dengar penjelasan orang lain
  • Anda perlu beredar jika tidak dapat mengawal kemarahan
  • Berbincang dengan orang lain jika tidak mampu mengendalikan kemarahan
  • Membiasakan diri memaafkan – menerima kenyataan bahawa manusia juga melakukan kesalahan
Cara mengurangkan kemungkinan untuk marah:



  • Berfikir secara positif
  • Jangan salahkan orang lain apabila berlaku kesilapan
  • Belajar menyukai diri sendiri
  • Belajar bertenang
  • Adakan hobi
  • Luangkan masa untuk keluarga, kerja dan beriadah
  • Dapatkan tidur yang cukup
  • Dapatkan teman untuk meluahkan masalah
  • Bersifat tegas/asertif
  • Tetapkan matlamat realistik untuk diri anda


Kursus Induksi Khusus di PD

Back drop Kursus


Semua Peserta Kursus


Pada 10-13 Mei 2010 yg lepas aku telah dikehendaki menghadiri satu kursus yg telah dianjurkan oleh pihak Kraftangan Malaysia.Pukul 12 10 Mei tu aku dikehendaki berkumpul di Kompleks Kraf jd aku amik keputusan untuk menaiki bas pagi pukul 7.45 pada pagi tu...setelah menempuh perjalanan dlm kurang lebih 3 jam aku pun sampai ke KL..dan terus sahaja melepak dlm bas yg disediakan unutk ke PD..dlm pukul 12.45 tgh hari kami semua beryolak ke PD....dlm fikiran kami semua mesti kursus ni bosan &  x best...tp setelah melalui kursus selama 4 hari..ternyata pengalaman nya sungguh berbeza..ini kerana semua peserta kursus yang hadir pada kali ini memang sporting....ramai dpt jumpe kwn2 baru x kire dr cawangan atau pun dr ibu pejabat....korang sume mmg best..nk2 bdk2 umah aku yg 6 org...pengalaman ini amat beharga bagi aku..


Group Sepanjang Kursus "ONE"

Selepas penat ber POLO AIR

Lepas hbs kursus aku terus blk kampung aku yg mmg kat k pilah N9...hehehe...kepada semua kwn2 yg terlibat dengan kursus ni..korang mmg best...

Sunday, May 9, 2010

Lagu Kenangan (My Favourite Song)

Ini adalah lagu kegemaran aku dari dulu sampai sekarang...dari aku kecik aku dah minat lagu ni..dan aku pernah berangan masa aku kecik yang aku akan bagi lagu ni pada sape2 yang jd awek aku hehe...tunang aku dan juga bakal menjadi isteri aku pada 5 June 2010 adalah org yg telah aku berikan lagu ini..dan lagu ini adalah lagu cinta kami berdua...lagu ni memberi maksud yang begitu mendalam kepada pasangan yang bercinta....I live my life for you.....





Firehouse
I Live My Life For You

Y'know you're everything to me and I could never see
The two of us apart
And you know I give myself to you and no matter what you do
I promise you my heart

I've built my world around you and I want you to know
I need you like I've never needed anyone before

CHORUS
I live my life for you
I want to be by your side in everything that you do
And if there's only one thing you can believe is true
I live my life for you

I dedicate my life to you, you know that I would die for you
But our love would last forever
And I will always be with you and there is nothing we can't do
As long as we're together

I just can't live without you and I want you to know
I need you like I've never needed anyone before    

CHORUS

I live my life for you

Memang best kan lagu ni...

Papa & Mama

Saturday, May 8, 2010

Selamat Hari Ibu

Begitu tinggi sekali martabat ibu kita.


Martabat wanita bergelar ibu adalah yang kedua tertinggi selepas mentaati Allah berdasarkan susunan keutamaan seperti ditegaskan dalam al-Quran. Peranan mereka mengandung dan melahirkan anak tidak mampu di pikul mana-mana lelaki.

Dengan ini kita sebagai anak perlu lah menghormati kedua ibu bapa kita. Sempena hari ibu ini aku ingin mengucapkan selamat hari ibu kepada semua ibu-ibu di seluruh dunia terutama nya mak aku iaitu Puan Zaiton bte Abdul Ghani...Mak pengorbanan mak belum tentu dpt saya balas...aku mmg bersyukur mempunyai mak sperti beliau kerana telah begitu banyak bekorban terutama kepada kami anak-anak nya sterus nya kepada keluarga kami...

Aku berharap segala salah silap aku selama ini dapat beliau maafkan sememang nya aku seorang yg
keras kepala juga hehe...mak saya sayang mak sgt...

bila dikenang zaman budak2 dulu..kita akan tertawa sendiri kerana ketika merajuk pasti org yg akan memujuk kita adalh ibu kita...
Selamat hari ibu...pengorbanan mu sungguh tidak ternilai kepada anak2 mu....



Friday, May 7, 2010

Buat Duit melalui Twitter





You can receive the money you have earned for each campaign via PayPal or Check

Ad.ly pays you your earnings for each campaign at the end of the month following the campaign completion date, once your balance is at least $50. For example, if you earn $1,000 any time in April, you will receive payment by the end of May.




Thursday, May 6, 2010

Tambah Pendapatan

Marhaban4u.com 







Rezeki Baru Anda Ahlan wahsalan ya marhaban kepada semua, bersempena hari kelahiran junjungan Nabi Muhammad SAW dan majlis sambutan Maulidurasul yang gilang-gemilang, sebuah program kebajikan ummah dibawah naungan Marhaban4u.com - Rezeki Baru Anda dilancarkan. Program yang berasaskan bantu-membantu dalam memberi khidmat kebajikan kepada ummah disamping memberi pulangan lumayan dan disertakan produk berupa bacaan Al-Quran dan dendangan nasyid terbaru dari kumpulan Rabbani 'Mahabbah' Anda tidak akan rugi kerana modal yang diperlukan hanya RM20 saja. Tiada Risiko! Kini anda mampu untuk memperolehi lebih dari itu dengan http://www.marhaban4u.com/?ref=1707 "Sekiranya kita lambat bertindak, esok kehidupan kita tetap sama" http://www.marhaban4u.com/?ref=1707 Kunjungi Website saya : http://www.marhaban4u.com/?ref=1707 Sukses Selalu! Safarin Bin Sulaiman http://www.marhaban4u.com/?ref=1707



marhaban4u.com 

Inter Menang Piala Itali

 X sia-sia aku bangun pukul 2.40 pagi td untuk menyaksikan team kegemaran aku beraksi menentang Roma di gelanggan lawan..memang berbaloi-baloi....Inter Milan berjaya menewaskan Roma yang sememang nya musuh tradisi dalam persaingan Liga Sirie A Italy...Menerusi jaringan tunggal Giego Milito pada minit ke 40 menyaksikan  Inter berjaya memenangi Piala Itali seterusnya...berpeluang menjuarai Sirie A dan juga UEFA Champions Leauge, jika menang kedua-dua perlawanan terakhir liga dan juga berjaya menewaskan Bayern Munich dlm Final champions leauge..Forza nerrazurri...Forza.........










Antara kata-kata Jose Maurinho 'The Special One" selepas game

"It was a very hard game from the first minute because losing a player like Sneijder in this way at the start is obviously very hard," said the Portuguese coach.
"For ninety minutes it was a very aggressive, intense and ugly match. We scored a goal and then we controlled the game, and Julio Cesar did very well in the moment of danger.
"Roma then lost their heads a bit but my boys did very well and I tell the fans not to come to Malpensa this time because the team really needs to rest.
"The first dream has become reality. Inter are the team of the moment. We are doing very well. Now we have to fight until the end and win two more titles, and we will fight for these two dreams.
"Now I can say that I have won all the national competitions in every country that I have coached in. The Champions League? It's a beautiful dream.
"Inter have changed. They have made an enormous leap. Now they can change coach and players, but they have changed. Is there a chance of me staying. Obviously yes."

Mourinho & anak2 buah meraikan kemenangan Piala Itali selepas menewaskan Roma