loading...

Latest Post

Monday, November 21, 2016

Kiosk Tukar Kad Debit Maybank


Tahukah anda kad bank yang tiada perkataan mydebit dan visa paywave tidak boleh digunakan pada tahun 2017. Jadi secara berperingkat-peringkat dari pertengahan tahun ini sehingga sekarang ramai yang dah menukar kad bank mereka kepada kad bank yang baru ini. Sebelum ini admin pernah kongsikan kepada pembaca bagaimana cara menukar kad bank baru (Maybank) secara online di SINI. Seperti yang diketahui sebelum ini ada dua cara untuk tukar kad bank baru bagi Maybank. Satu secara pergi ke kaunter bank dan dua secara online Maybank2U. Hari ini admin kongsikan 1 lagi cara iaitu melalui Kiosk Tukar Kad Debit Maybank.



Haaa, Berita Baik! Sekarang ni ada cara terbaru untuk tukar kad debit anda. Caranya mudah dan cepat. Semudah A. B. C!

Cara ringkas :
A. Masukkan kad ATM/Debit lama anda, kemudian masukkan no PIN.

B. Masukkan Mykad anda, serta buat pengesahan cap jari (thumbprint verification). Thumbprint verification passed! (Mesti lulus pengesahan cap jari).

C. Kad Debit baru (versi Chip & Pin) akan keluar berserta resit transaksi.

Tadaaa, dalam Seminit je dah siap! Dah selesai proses penukaran kad Debit baru anda tanpa perlu ke kaunter. Menarik kan?!

Buat masa sekarang, hanya beberapa Branch yang ada kiosk terbaru ini. Yang pasti, kat Menara Maybank dah ada kiosk ni. Dengarnya, dalam masa terdekat, kiosk ini akan ditempatkan di cawangan Maybank KLCC, KL Sentral dan MidValley.

Waktu operasi :
Cawangan Maybank terpilih :
6 pagi - 12 tengah malam

Cawangan Maybank di Pasaraya :
Mengikut waktu operasi pasaraya
(10 pagi - 10 malam)

Ok, sekian perkongsian saya yang tak seberapa ni.

Jika bermanfaat, boleh Share dengan kengkawan.

P/S: Sila tukar ATM lama anda sebelum 31 Disember 2016 untuk mengelakkan sebarang kesulitan.

Perkongsian daripada Firdaus Pay
Read More

Wednesday, November 16, 2016

Kadar Caj Rawatan Hospital Kerajaan 2016




Admin tertarik dengan isu yang viral beberapa hari ini di media sosial. Isu Kadar Caj Rawatan Hospital Kerajaan 2016 yang dikatakan naik lebih dari 50%. Ditambah dengan laporan sebuah akhbar yang menggunakan tajuk lebih kepada populariti membuat kan isu ini agak panas. Jadi admin kongsikan kepada anda penjelasan dan infografik dari salah seorang wakil KKM yang dipetik dari FB KKM.


Saya tertarik untuk memberi sedikit pandangan mengenai isu pengemaskinian cas rawatan hospital di KKM, dan kami dapat lihat pelbagai reaksi dari isu tersebut. Sebelum itu, mari kita berlapang fikiran dan fahami semula mengenai isu ini. Jelas diterangkan bahawa perubahan caj adalah pada kelas 1 dan 2. Kelas 3 tetap tidak berubah. Ini perlu difahami dulu. Dan pesakit yang menggunakan fasiliti ini hanyalah sebanyak 1.6%, selebihnya menggunakan fasiliti kelas 3.

Memang benar, jika kita bercakap mengenai kenaikan, tak ada siapa yang akan suka. Orang memanglah marah, kenapa semuanya kena naik, tapi sebenarnya tak semua pesakit akan merasa kenaikan ini. Mereka yang menggunakan fasiliti kelas 3, golongan OKU, penerima bantuan kewangan, pelajar sekolah, penderma darah dan penderma organ semuanya akan diberikan pengecualian.

Realiti dalam negara, bukan hanya KKM tetapi kebanyakan kementerian mengalami pengurangan bajet dari tahun ke tahun. Dan bayangkan dengan pengurangan bajet ini, apakah kita masih fikir kementerian mampu untuk mengekalkan sistem yang sedia ada sekarang?

Sebenarnya rakyat Malaysia sangat beruntung, dari sudut kesihatan kerajaan dah bantu banyak.

Saya belajar di Indonesia, dan saya rasa sendiri bagaimana sistem kesihatan di sana. Mereka tidak ada sistem bersubsidi seperti di Malaysia. Nak masuk ke emergency kena bayar deposit Rp200,000-500,000 (rm100-200), dah bayar baru boleh masuk, tak bayar ada hospital kerajaan tak benarkan pun masuk. Di sini, bayaran tolak tepi, nyawa kami utamakan dulu.

Setiap ubat-ubatan mereka perlu bayar sendiri. Doktor akan berikan perskripsi ubat dalam wad dan mereka akan bawa perskripsi ubat tu ke farmasi dan beli ubat-ubatan tu, baru ubat diberikan di dalam wad. Sampai IV drip Normal Saline tu pun mereka kena beli dulu, baru akan diberikan kepada pesakit. Di sini, ubat-ubatan adalah PERCUMA atau bayarannya adalah minimal.

Untuk setiap pemeriksaan darah mereka kena bayar. Di Malaysia, kalau kita nak ambil apa-apa darah, ambil sahaja. Di sana, nak ambil Full Blood Cont (FBC) pun mereka akan tanya pesakit, kadang-kadang hanya ambil bacaan Hb sahaja, atau Platelet sahaja, sebab pesakit tak mampu bayar, bayangkan macam mana nak melihat keadaan pesakit denggi dari hari ke hari dengan parameter yang terhad begitu.

Setiap kali nak xray kena bayar, apa lagi buat ultrasound dan MRI. Orang kita, akan diberikan percuma atau dikenakan bayaran minimal, cuma perlu menunggu sedikit lama untuk giliran mereka.

Banyak sistem-sistem insuran kesihatan kerajaan yang mereka perkenalkan, tapi matlamat tak tercapai.

Dan banyak lagi perbandingan yang saya boleh berikan, takut nanti perbahasan akan menjadi semakin panjang. Belum lagi saya bandingkan antara kesihatan primer antara dua negara, percayalah, ianya jauh berbeza.

Akan ada orang tanya, kenapa Indonesia? Bandinglah negara lain yang lebih maju, semua free!

Betul, memang lah percuma, tapi janganlah ambil dari satu sudut sahaja, kena lihat sistem negara mereka secara keseluruhan juga, sistem percukaian dan sebagainya.

Dan saya jadikan Indonesia sebagai contoh kerana Indoenesia bersebelahan dengan negara kita dan saya rasa sendiri sistem kesihatan mereka selama 6 tahun.

Tahu tak, awal saya masuk kerja, saya cukup terkejut melihat mutu sistem kesihatan di Malaysia? Saya ingatkan sistem kita sama saja macam Indonesia, tapi saya silap, kita lebih baik. Memang ada kelemahan sistem kita, tapi ianya kami perbaiki dari masa ke masa.

Jadi, sebab itulah bila saya melihat sistem kesihatan bersubsidi negara, saya dapat jangka, ianya tak akan bertahan lama, bila saya membandingkan dengan sistem di Indonesia.

Tapi, KKM tetap komited, buat masa ini, KKM tetap mahu membantu pesakit kita, mengekalkan sistem bersubsidi ini, kita mahu rakyat kita mendapat yang terbaik.

Untuk kita kekalkan sistem ini, perlu ada perubahan dan inilah perubahan yang KKM TERPAKSA lakukan. Sedikit kenaikan itu perlu untuk membantu kerajaan, supaya dapat menampung perbelanjaan.

Hari ini, kerajaan terpaksa menaikkan caj rawatan, tapi bukan semua yang terasa, hanya kepada GOLONGAN YANG MAMPU sahaja (kelas 1 & 2), yang lain kekal dibantu.

Orang kita marah apabila ubat tak cukup, banyak pemeriksaan darah tak boleh dibuat pada akhir tahun, tapi pernahkah orang kita fikir apakah dengan penambahan pesakit dan pengurangan bajet kementerian, apa kita mampu berikan semua perkhidmatan ini sehingga akhir tahun? Jika tidak dilakukan sesuatu, mungkin tahun depan, tak sampai setengah tahun, semua perkhidmatan tak dapat kami berikan kepada pesakit.

Dan saya pasti semua dari kita tak mahu dan berdoa ianya tak akan terjadi, sistem kesihatan bersubsidi ini akhirnya akan runtuh dan tiada lagi subsidi kesihatan, semua perlu bayar sendiri untuk rawatan seperti di Indonesia.

Yang membezakan hospital kerajaan dan swasta di Indonesia adalah hospital kerajaan bayaran sedikit murah dari hospital swasta. Bayar tetap bayar.

Merasionalkan kenaikan ini memang cukup susah, tapi kena lihat sistem kesihatan bersubsidi ini secara keseluruhan, jika kita mahu kekalkan sistem ini, sesuatu perlu dilakukan.

Apa yang kami dari KKM harapkan, dengan keputusan perubahan ini, untuk bajet-bajet tahun ke depan, kami akan mendapat lebih banyak dari kerajaan dan kami akan gunakan sebaiknya untuk rakyat kita.

Yes, this is not a popular decision, but it is the right thing to do...

Dr Khairul Hafidz Alkhair bin Khairul Amin
Pegawai Perubatan KKM


Read More

Tuesday, November 15, 2016

Gambar Jersi Malaysia 2016


Admin ingin kongsikan kepada anda semua Gambar Jersi Malaysia 2016 untuk digunakan pada kejohanan Piala AFF 2016 nanti. Baru sahaja sebentar tadi pihak Nike Malaysia telah melancarkan jersi baru tersebut. Jersi baru Malaysia ini berwarna hitam dan putih. Jika dilihat pada rekaan jersi baru Malaysia 2016 ini hanya logo FAM di dada pemain. Tidak nampak bendera Malaysia di situ. Jersi ini dijual dengan harga RM289. 

Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia adalah pasukan bola sepak yang mewakili Malaysia dan ditadbir sepenuhnya oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia. Pasukan bola sepak Malaysia diiktiraf oleh FIFA sebagai pengganti kepada pasukan bola sepak Malaya yang telah dibubarkan. Pasukan ini ditubuhkan pada kejohanan Pestabola Merdeka 1963 sebulan sebelum terbentuknya Malaysia. Pasukan ini disegani pada tahun 1950-an hingga ke 1980-an tetapi jatuh merudum pada 1990-an dan awal 2000-an. Namun pada bulan Disember 2009, pasukan ini bangkit kembali setelah memenangi pingat emas di Sukan Asia Tenggara (SEA) di Vientiane, Laos dan juara Piala AFF ASEAN, setelah menewaskan Indonesia 4-2 secara agregat pada Disember 2010. Pasukan ini juga mencipta rekod terbaik kedua apabila bergelar naib juara Piala AFF Suzuki 2014 apabila tewas agregat 3-4 kepada Thailand.

Pasukan bola sepak Malaysia digelar Harimau Malaya, Harimau Malaysia dan Skuad Kebangsaan. Gelaran Skuad Kebangsaan telah digunakan oleh media seperti New Straits Times dan Utusan sejak era 70-an.

Malaysia mempunyai ramai pemain ternama seperti pemain lagenda, Allahyarham Dato' Mokhtar Dahari yang mengetuai Malaysia pada zaman keemasan semasa 1970-an hingga awal 1980-an. Sebelum itu, Raja Bola Malaysia, Abdul Ghani Minhat adalah pemain yang terbaik dan menjadi pemain terbaik seluruh Malaya pada 1950-an hingga awal 1960-an. Pada masa ini, Ghani memegang rekod sepanjang zaman di Malaysia dengan jaringan 106 gol dalam hanya 15 perlawanan dan menjaringkan 11 gol untuk Malaysia di dalam kemenangan 15-1 terhadap Filipina. 


Kemenangan 15-1 adalah rekod kemenangan tertinggi bagi pasukan kebangsaan dan rekod itu masih belum dapat dipecahkan sehingga kini. Untuk generasi terkini, Malaysia berjaya melahirkan 2 penjaga gol terbaik negara, iaitu Khairul Fahmi Che Mat (Apek) & Farizal Marlias. Manakala Malaysia berjaya melahirkan pemain tengah yang pakar dalam sepakan percuma, Safiq Rahim.

Di dalam Kedudukan Dunia FIFA, kedudukan tertinggi Malaysia adalah di dalam keluaran pertama perangkaan tersebut iaitu pada bulan Ogos 1993, pada tangga ke-75. Lawan utama Malaysia di pentas antarabangsa ialah negara jirannya, Indonesia dan Singapura, dan perlawanan-perlawanan sebelum ini di antara dua pasukan ini selalunya penuh dramatik.

Malaysia dan beberapa negara seperti Thailand adalah satu-satunya pasukan di pentas ASEAN yang tidak menggunakan pemain-pemain luar seperti Indonesia dan Singapura telah lakukan bagi pasukan kebangsaan mereka. Dengan memenangi Kejohanan Bola Sepak ASEAN, pasukan kebangsaan dikatakan adalah di antara pasukan yang paling berjaya di Asia Tenggara bersama-sama dengan Thailand, Singapura, Indonesia dan Vietnam dan masih lagi di dalam memperbaiki diri sendiri.
Read More

Monday, November 14, 2016

Cara Semak Tunggakan PTPTN Secara Online



Berita baik untuk semua peminjam PTPTN atau nama penuh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional. Anda boleh dapatkan bagaimanakah Cara Semak Tunggakan PTPTN Secara Online. Jadi dengan lebih mudah anda boleh mengetahui jumlah tunggakan dan pinjaman anda. Admin tahu pasti ada yang main bayar sahaja pinjaman mereka tanpa tahu jumlah sebenar.

Jadi memetik kepada perkongsian seorang sahabat admin iaitu Dunia Maya Riss Aziela ini adalah Cara Semak Tunggakan PTPTN Secara Online dengan gambar-gambar untuk memudahkan anda. Tahniah kepada perkongsian hebat ini. Harap ia dapat membantu anda semua. 

Bukan sahaja Cara Semak Tunggakan PTPTN Secara Online admin kongsikan. Tetapi admin kongsikan juga pautan terus untuk anda semak :

1. Semakan Lebihan Bayaran Balik Pinjaman ( Refund )
2. Semakan Penyata Baki Pinjaman
3. Jadual Tentatif Bayaran Balik Pelajar
4. Semakan Akaun 

Jadi berbalik kepada Cara Semak Tunggakan PTPTN Secara Online sila rujuk 'step' di bawah :

Langkah pertama :
Pergi dan buka laman WEB PTPTN (click here) . Kemudian pergi ke bajet 2017 dan klik 



Langkah kedua :
Anda hanya perlu masukkan no kad pengenalan anda dan no pinjaman.
untuk mendapatkan no pinjaman anda, anda boleh hubungi 03-21933000 dan tekan ( 2 )




Langkah ketiga :
Selesai dua 'step' di atas anda akan dapat melihat baki pinjaman serta tunggakkan pinjaman PTPTN anda.


Gambar adalah hak milik : Dunia Maya Riss Aziela

Read More

Tuesday, November 8, 2016

Cara Mohon Rumah Bina Negara RISDA


Ini ada berita baik untuk ahli RISDA. Ada skim baru diperkenalkan untuk anda. jadi jom kita semak kelayakan dan Cara Mohon Rumah Bina Negara RISDA. Sebelum itu kita lihat sedikit apa yang menteri umumkan berkenaan dengan skim rumah bina negara RISDA ini.

YBM KKLW Ds Ismail Sabri Yaakob bersiaran langsung pagi tadi dalam Malaysia Hari Ini program bual bicara berinformasi yang membicarakan Rumah Bina Negara. Melalui Risda kerajaan memperuntukkan RM100 juta membina rumah yang dijual berharga RM45,000.00. Ia lebih rendah dari harga kos pembinaan RM65,000.00 setelah diberi subsidi oleh kerajaan sebanyak RM20,000.00

Projek ini dibina di atas tanah sendiri atau pemilik memberi kebenaran membina rumah ini di atas tanah mereka. Manakala jika tiada mempunyai tanah, perumahan berkelompok akan dibina kelak dibawah rancangan Rumah Bina Negara FELCRA. Ia akan diumumkan kelak oleh beliau dalam waktu terdekat. Kerajaan turut memperuntukkan RM100 juta untuk FELCRA bagi usaha itu. Dengan peruntukkan itu, KKLW mensasarkan 5000 buah rumah RBN akan dibina akhir 2017.


Apa itu Rumah Bina Negara? Rumah Bina Negara dibina untuk generasi ke-2 luar bandar yang tidak memiliki kediaman sendiri. Harga RBN yang ditawarkan adalah RM45K (jumlah sebenar adalah RM65k namun kerajaan memperuntukkan subsidi RM20K). Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

Syarat Kelayakan Permohonan Rumah Bina Negara (RBN) RISDA

1. Umur mesti lingkungan antara 18 tahun hingga 45 tahun
2. Suda berkahwin
3. Kalangan yang berminat untuk memiliki rumah mampu milik di kawasan luar bandar
4. Masih belum memiliki rumah pertama sendiri
5. Generasi kedua pekebun kecil RISDA
6. Mesti masih tinggal di kawasan luar bandar
7. Ada tanah sesuai dibangunkan


Butiran Permohonan Rumah Bina Negara
  • Skim Rumah Bina Negara
  • Harga rumah RM65 ribu dan kerajaan tawar insentif sebanyak RM20 ribu.
  • Saiz Keluasan Rumah
  • 700 kaki persegi (3 bilik tidur dan 2 bilik air)
  • Bayaran Ansuran Bulanan
  • Hanya RM250 sebulan sahaja

Cara Permohonan Rumah Bina Negara

Boleh dapatkan borang tersebut di mana-mana cawangan RISDA yang terdekat atau pun pejabat Parlimen dan DUN masing-masing di tempat anda.

Sebarang masalah anda boleh menghubungi 03-42564022 (Bahagian Program Khas RISDA).

Semoga informasi ini memberi peluang kepada golongan belia yang sudah berkahwin memiliki rumah pertama di bawah skim perumahan Rumah Bina Negara RISDA.Juga boleh mendapatkan info di FB RISDA
Read More